søndag den 24. juni 2012

Gammel bog


Min mor fandt denne lille søde "psalme" bog til mig, fordi hun ved at jeg altid er på jagt efter noget gammelt som jeg kan rive i stykker og bruge til kort. 
Denne lille skat, skal dog ikke ødelægges, det nænner jeg ikke, men har taget nogle kopier af teksterne, som jeg forøvrigt næsten ikke kan læse ;-)
 20 øre kostede den lille fine bog som præsten fik af menigheden i 1894...Nu står den til pynt hos mig, ved siden af alt det andet gamle skrammel jeg har på reolerne.

5 kommentarer:

  1. Ej, hvor er den vildt "fed"...
    Er på jagt efter sådan én HVER gang jeg kigger i genbrugscontaineren... men indtil nu er jeg kun blevet beriget med nodepapir... i frøers mængde =0)
    Kan god forstå du kopierer den i stedet for at flå den... ;o)
    Håber ikke I regner væk... H... K... et L....vejr... grrrhpppffff
    God aften...

    SvarSlet
  2. Hvor er den dejlig, den må du endelig ikke ødelægge, det er jo krøllede bogstaver, dem lærte jeg at læse da jeg gik i skole, nåe ja "læse og læse" bob bob, men den er jo antik og bør bevares. knus morkaren.

    SvarSlet
  3. Hvor er den altså fin. Jeg kan godt forstå du gemmer den.
    Jeg købte en tilsvarende gammel Bibel på et convention for 5,- kr. Det var på vej op i kantinen til frokost.
    Da vi var færdige med at spise, hev jeg bogen op af håndtasken til nærmere eftersyn. Du skulle have set de andre i hovederne, da jeg sagde, at nu skulle de lige have et ord med på vejen.....
    Der gik lige et øjeblik, inden de opdagede det var sjov....haha.

    God ny frisk uge.

    SvarSlet
  4. Ovre i "det mørke Jylland", hvor jeg kommer fra, lærte min mor mig at læse i husets eneste bog - med netop "krøllede" bogstaver. Titlen husker jeg ikke mere.
    På den egn var det skik, at forældrene lærte deres børn at læse, INDEN de kom i skole.
    Havde børnene ikke lært det, var det en stor skam for forældrene.
    Det var en del morsommere at komme i skole og starte på "Myre Bogen". For øvrigt var det næsten en helligbrøde at ødelægge en bog, så tiderne har ændret sig.
    God fornøjelse med den.

    SvarSlet
  5. TAK fordi du sparede den - jeg ville have hulket hvis den var blevet slagtet - men jeg er også en nørd med bøger. Den er rigtig fin og med fare for at røbe min alder - tror jeg godt jeg stadig kan læse krøllede bogstaver. KORS det lød somom jeg er et mumie.... =0)

    SvarSlet

Tusind tak for besøget ;-)